ࡱ> 796#`3bjbj\.\.48>D>D 8Lh c c c  $ ht ]c c c c c h ) ) ) c  ) c ) ) ) | R5T ) $~ 0 ) x @x) x) c c ) c c c c c  c c c c c c c d Recenzi ron/Jcsk/ Kalmr/ Kerner Filozfia kzpiskolsoknak A knyv a Magyarorszgon hasznlatos filozfia (tan)knyvek sorban vgre olyan, ami egyszerre s j arnyokban kpes arra, hogy a szveggyqjtemnyi funkcin tl ismereteket kzljn, szvegrtst fejlesszen, s gy gondolkodtassa el olvasjt, hogy  feladatai rvn  kzben vezesse, segtse a gondolatok folyst. Az j tpus rettsgi vizsga kzpszintq kvetelmnyeinek megfelelQen kialaktott szerkezet tisztn ttekinthetQv teszi a tmakrket. A tanknyv szvegeinek kt nagy csoportja az rettsgi tteleknek alapul szolgl irnyzatok, korszakok s filozfusok trgyalst kvetQen a filozfiai problmk ttekintst adja. A fejezetek hrmas tagolsak. Rvid, rthetQ filozfiatrtneti ismertetQvel kezdQdnek (melyek valban rvidek, mgis rendkvl tartalmasak  a dikok egybehangz vlemnye szerint is). Ezeket szemelvnyek kvetik, amik sokszempontan mutatjk be a trgyalt filozfiai problm(ka)t; majd az olvasottak megrtst s tovbbgondolst segtQ krdsek s feladatok zrjk a  leckket. A munkatanknyv vlemnyezsre felkrtem azon dikjaimat, akik megvsroltk (hiszen nem tettem ktelezQv a megvtelt, gy pusztn egy rdeklQdQ fakultcis csoport 13 dikjnak szrevteleire hivatkozva teszem megllaptsaimat). Pk leginkbb a bevezetQ szvegeket s a feladatokat dicsrtk. rdekessgket s a logikus gondolkodsra nevelsket emeltk ki kzs vonsknt. (A sokfle feladat nagyon szness teszi a filozfiatanulst s tantst, hiszen a javasolt mdszerek akr egyetlen rn is tbb kompetencit kpesek fejleszteni. A krdsek megvlaszolsa, kidolgozsa gyakran hagy teret vitra, csoportmunkra, kreatv megoldsokra, de n a feladatok szvegezsben nem rzem kvetkezetesnek az egyes s a tbbes szm hasznlatt.) A dikok szerint a feladatok kzl sok alkalmas arra, hogy vlemnyket vgiggondolhassk s megfogalmazhassk. Ezeket s a sajt pldk, rvek gyqjtst lvezik igazn. gy vlem, nem meglepQ, hogy elsQsorban az ilyen jellegq krdsek a legemlkezetesebbek a szmukra. A szvegrtsi gyakorlatok (vzlatrs, ttelmondat keresse, rvek gyqjtse a szvegbQl, szmagyarzatok) kevsb vonzak, de nagy segtsget jelentenek mind az adott szveg rtst, mind a kszsg kialakulst, erQsdst tekintve  gy hasznossguk vitathatatlan. A klnbzQ logikai viszonyok alapjn ksztendQ tblzatok vagy vzlatok fontos rszt kpezik a feladatoknak, taln a legerQsebb alapot jelentik a szvegek struktrjnak feltrkpezsben, sQt az argumentcis kszsg alakulsban is. Az brk is segtik a szvegrtst s - a vizualizlssal megknnytve - a tanulst, mgis az ezekhez ktQdQ feladatok megoldsa megB d " & x z  4r  .@&\^<x235FV]n{6:hih-hsh3;h{h{hybh4Bh*bhVhC]Ph )hM= hwXthchYLJ 3<&N+-|022L3333333333 dgdwXt$a$gdi$a$gdY$a$gdY33:<BDH$$$,&j&&&&&&((((((X))))** *&***&+N+j++R,T,f,|,,, -T----...(//80:0V0v0z0|001&1(1h1t1v1111¾ƾh )h h hRx|hih)hhsUhsvh*bhp:hC]PhihM= h-h3;Ky a legnehezebben. (Gyakran szmomra is. Ezrt a bevezetQ szvegben meggrt tanri segdknyvtQl  a gyqjtQmunkt ignylQ feladatok mellett az ilyen tpusakhoz vrom leginkbb a megoldsi tleteket, javaslatokat. (l. pldul a Heidegger-fejezethez kapcsold:  brzoljtok a Semmi megragadsnak lehetQsgt a szveg alapjn megfogalmazs krst!) A gyqjtQmunkk s sok csoportmunka is alkalmas arra, hogy a dikok otthon is foglalkozzanak a felmerlt krdsekkel, s hogy az interdiszciplinaritst megvalsthassuk. Azonban a knyv szinte kizrlag a mqvszetek fel nyit, azon bell is az irodalom irnyba (holott a zene-, kpzQ- s filmmqvszeti alkotsok alkalmanknt taln rnyaltabb tennk a felvetett problma megkzeltst). A kt utols fejezetet leszmtva pedig (l. krnyezet- s bioetika, globalizci) a trsadalom- s termszettudomnyokhoz kapcsol krdsek, prhuzamok sokszor hinyoznak a feladatok kzl. A szemelvnyek vlogatsa szerintem nagyon jl sikerlt, s a dicsret az arnyokra is vonatkozik. vszzadok ta  megkerlhetetlen s friss szvegek, illetve hangnemkben s nyelvhasznlatukban is nagyon klnbzQ textusok egyarnt szerepelnek a ktetben  nagyon sok lmnyhez juttatva az olvast! Zrsknt visszatrve a knyv egsznek vizsglathoz, mindenkppen szeretnm hangslyozni, hogy vgre olyan munkatanknyvet kap az olvas, amelyet j kzbe venni, mert elegns a kivitelezse, rm olvasni a jl vlogatott primer szvegek miatt, hasznos forgatni a tanknyvi sszefoglalkat, s lvezetes a feladatokon dolgozni  elgondolkodni, beszlni rluk. Azt gondolom, hogy nagyon jl hasznlhat, szerethetQ tanknyv szletett, ugyanakkor rdemes komolyan venni a szerzQknek az Olvaskhoz intzett krst, - s szrevtelekkel, javaslatokkal segteni Qket abban, hogy az tdolgozott msodik kiads mg jobban sikerljn az elsQnl. Hjas Anita (anita.hejas@freemail.hu) Levey Klra Gimnzium s Szakkzpiskola 1096 Budapest, Vendel u. 1.     11"2,2J2233333333333hCjjhCjUh.?h*bhsh h 3333$a$gdY21h:pc. A!"#$% 666666666vvvvvvvvv666666>6666666666666666666666666666666666666666666666666hH666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666J@J cNorml dCJ_HaJmHsHtH FAF Bekezds alapbetqtpusaXiX 0Norml tblzat4 l4a ,k, 0 Nem lista 44 wXt0lQfej  p#:: wXt0 Char Char1 CJaJtH 4 4 wXt0lQlb  p#8!8 wXt0 Char Char CJaJtH 8 %ABF3# h=g00000000000000000I0h0I0h0I0h0I0h0h0 :133338@0(  B S  ? $/=Cu}n / 7 I\)/BG3=  "Y=SV4Bc M= t )-p:3;DC]P*biwXtsvP8{Rx|i{yb{ .?sCj)F# @J?X PP P PP(@PP$UnknownGz Times New Roman5Symbol3& z Arial7&{ @Calibri"1ZZX, "X, "!4{{2HX)$PY2Recenzi Grsz ZoltnSgvri GimnziumOh+'0p   , 8 DPX`h RecenziGrsz ZoltnNormalSgvri Gimnzium2Microsoft Office Word@F#@?5T@?5TX,՜.+,0 hp|  " {  Recenzi Cm  !"#$%'()*+,-/0123458Root Entry FH[5T:1TablexWordDocument48SummaryInformation(&DocumentSummaryInformation8.CompObjs  F!Microsoft Office Word dokumentum MSWordDocWord.Document.89q